PENGENALAN☻☻
Pada era
globalisasi ini, saban hari kita dihidangkan dengan pelbagai bentuk hiburan.
Hal ini tidak kira sama ada melalui media cetak mahupun media elektronik.
Berbincang mengenai hiburan, isu yang ingin kami ketengahkan disini adalah
mengenai fanomena kebangkitan filam yang kebanyakannya merosakkan akidah umat
Islam. Industri hiburan tanah air masakini semakin hari semakin berkembang
dengan penghasilan pelbagai bentuk filem atau drama tidak kira sama ada
berunsurkan komedi, romantic, aksi, mahupun seram.KK
Seiring dengan
kebangkitan filem berunsur hantu dalam seram ini telah mendapat perhatian ramai
pihak. Ada diantaranya memuji dan menyokong lambakan filem ini dan tidak
ketinggalan juga yang mengkritiknya. Kebanyakannya yang mengkritikanya adalah
disebabkan terdapatnya unsur-unsur yang negatif yang mampu diserap kepada parah penonton. Lebih-lebih
lagi golongan dari peringkat remaja dan kanak-kanak mereka ini merupakan
golongan yang mudah terpengaruh kerana masih berada dalam poses pembelajaran.
Perkara ini
sangat membimbangkan kerana ramai penonton yang meminati filem yang berunsurkan
hantu dan seram ini terdiri daripada masyarakat melayu beragama islam. Mereka ini terdiri daripada pelbagai peringkat usia iaitu
golongan tua, remaja dan kanak-kanak. Hal ini ditakuti dapat
menyempitkan fikiran dan mengancam akidah generasi muda dan kanak-kanak.
Ditakuti juga mereka ini akan terpergaruhi dengan aksi-aksi yang dilakonkan
mengenai kononnya wujud pelbagai jenis hantu
Ditakuti juga mereka ini akan terpergaruhi dengan aksi-aksi yang
dilakonkan mengenai kononnya wujud pelbagai jenis hantu yang direka semata-mata untuk menimbulkan rasa
seram kepada penonton.
Dalam konteks
ini, khurafat adalah karut-marut yang tidak benar sama sekali. Tidak sepatutnya
kepercayaan sedimikian menghantui umat islam sehingga menghindarkan perjalan
hidup mereka kerana kongkongan khurafat itu.umat islam perlu mempunyai niat
yang baik dan mereka harus bergantung hanya kepada Allah S.W.T sahaja.
Disamping itu, amalan khurafat boleh membawa kepada syirik yang sudah tentunya
menjejaskan akidah seseorang Muslim selain hanya mengakibatkan dosa yang tidak
terampun disisi Allah. Di sini, kami ingin mengupas lebih lanjut tentang
unsur-unsur khurafat dalam filem.
ü Tidak berdasarkan pada nas-nas syarak (al-Quran atau hadis Nabi s.a.w)
ü Cerita-cerita rekaan, dongeng, khayalan atau karut
ü Bersumberkan kepada kepercayaan lama dan bercanggah dengan Islam
ü Menggunakan objek-objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya
ü Mempunyai unsur-unsur negatif dari segi akidah dan syariah
ü Berbentuk pemujaan dan permohonan kepada makhluk halus.
BENTUK-BENTUK AMALAN KHURAFAT
v
Kepercayaan kepada keramat seperti
makan, kubur, pokok, kayu, bukit dan haiwan tertentu.
v
Kepercayaan kepada sial majal seperti burung atau haiwan tertentu, adat mandi
safar, adat mandi membuang sial.
v
Kepercayaan kepada kekuasaan jin dan memohon pertolongan darinya seperti
adat memuja kampung, adat merenjis tepung tawar dan adat semah pantai.
v
Kepercayaan kepada bertambah dan berkurangnya rezeki yang dikaitkan dengan
semangat atau kekuatan anasir halus atau makhluk tertentu seperti adat
memuja semangat padi, bersemah dan membuang ancak ke sungai dan laut.
v
Kepercayaan kepada petanda dan
berpantang larang contohnya seperti tidak boleh melihatkan bayi di muka cermin
kerana kelak ia akan mati di dalam air, tidak boleh keluar ketika gagak bunyi
kerana takut mendapat sial atau bala.
v
Memuja objek: objek tertentu, roh nenek
moyang kekubur yang dianggap wali atau melakuakan upacara menghadirkan roh.
ISU
Filem ‘Hantu
Bonceng’ yang mengaut keuntungn RM 8 juta dikritik hebat kerana mempunyai
dialog pelakonnya iaitu Zizan Razak jelas sekali menghina Rasulullah SAW dengan
menyebut “Ashaduanna Muhammadar Syaitan” yang membawa maksud “Aku naik saksi
bahawa Muhammad itu Syaitan”. Ditambah dengan mempersendakan azan, memakai baju
ada tanda salib death note ke masjid dan beberapa isu tahyul seperti bogel
depan hantu. Seterusnya, terdapat satu babak cerita Puteri Mardianah yang
menonjolkan adegan memakan daging dan ulat dengan penuh rakus dalam keadaan
yang dirasuk.
Akhbar Berita
Harian melalui kolum nasionalnya pada 10 Januari 2011 telah menyiarkan sebuah
berita yang bertajuk “Ustaz bukan penghalau hantu: Tanggungjawab sebenarnya
pendakwah dalam filem seram perlu diperbetulkan”. Berita tersebut turut
memuatkan petikan pendapat Ustaz Mohd Azahari Yusuf, Pensyarah Pusat Islam,
Universiti Putra Malaysia seperti mana yang dilaporkan Bernama. Beliau mengatakan
bahawa “pengarah dan penulis skrip kalau mahu mewujudkan watak ustaz perlu
terlebih dulu peke terhadap peranan itu hanya setakat penghalau hantu atau
makhluk halus semata-mata”. Manakala bagi pendakwah bebas. Ustaz Daud Che Ngah
dala berita yang sama berkata “Unsur seram dan ganas dalam filem menyebabkan
orang ramai , khususnya kanak-kanak lebih takut kepada watak hantu daripda
Allah dan ia tidak sewajarnya kerana melemahkan minda umat Islam”.
Terdapat satu
babak dala filem “Maut” yang memberi gambaran tentang kehidupan selepas
kematian dan seksaan-seksaan yang akan berlaku. Ia dikhuatiri boleh
memesongkan akidah kerana penonton akan manganggap yang berlaku adalah
benar-benar seperti digambarkan.
CARA PENYELESAIAN MASALAH
Bagi mengatasi
amalan khurafat, kita haruslah memulakan dengan pengukuhan institusi pendidikan
(tarbiyah) iaitu dengan memberi pendidikan islam secara meluasa kepada golongan
masyarakat tanpa mengira peringkat umur. Pendidikan yang dimaksudkan perlu
berjalan secara formal iaitu melalui kelas-kelas pengajian atau tidak formal
melalui aktiviti atau program yang membincangkan isu dan permasalahan
masyarakat. Peranan mendidik ini perlu dipikul oleh badan-badan kerajaan, bukan badan kerajaan dan
masyarakat yang berkelayakan dan berkemampuan.
Pihak berkuasa
seperti pemerintah wajar berperanan secara menyeluruh dalam usaha membantu dan
mendidik masyarakat meninggalkan perbuatan yang boleh membatalkan iman. Antara
peranan yang boleh dilaksanakan oleh pihak berkuasa adalah menghapuskan tempat
atau lokasi yang dijadikan kawasan permujaan, mengawasi sesuatu tempat yang
dijadikan lokasi untuk menjalankan
sesuatu upacara atau ritual tertentu.
Para pendakwah,
penceramah dan orang-orang yang berilmu perlu memberi penjelasan dan penerangan
yang lebih efektif kepada umat Islam tentang keburukan amalan khurafat dalam
kehidupan didunia dan di akhirat. Dengan ini, masyarakat perlu memahami dengan
lebih mendalam tentang amalan khurafat ini yang boleh membatalkan iman
seseorang. Penerangan melalui media elektronik dengan menyediakan slot khas
mengenai amalan khurafat dalam program anjuran Bahagian dakwah dan Bahagian
Media Elektronik JAKIM. akhirat.
Kementerian
Komunikasi dan Multimedia Malaysia hendaklah mengawal penerbitan filem-filem
yang berunsur khurafat yang dimana boleh memberi pengaruh negatif kepada
penonton. Pihak kementerian juga perlu menguatkuasakan undang-undang Akta
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (1998) dan Akta Komunikasi
Multimedia (1998) supaya akta-akta tersebut memberi impak yang positif terhadap
industri perfileman dan juga kepada penonton.
KESIMPULAN
Kesimpulannya
kita sebagai orang muslim, janganlah sesekali kita mensyirikan Allah. Selain
itu kita juga janganlah melakukan perbuatan hurafat kerana akan menyebabkan
kemurkaa Allah. Seterusnya, kita perlu mencegah perbuatan syirik dan khurafat
jika berlaku di hadapan kita. Akhir sekali, jika kita tidak mampu mencegah,
kita mampu membenci dengan, sesungguhnya ia selemah-lemah iman.
No comments:
Post a Comment